Fa 10 anys que el Consorci per a la Normalització Lingüística va crear l'activitat de Voluntaris per la Llengua, en la qual, parelles d'adults, un de catalanoparlant (el voluntari) i un de nouvingut que vol aprendre o millorar el seu nivell de llengua oral, es troben setmanalment per fer conversa.
Al curs 2004-2005 es varen crear les Aules d'Acollida als centres educatius de Catalunya. Aquestes aules vetllen per l'acollida lingüística i emocional dels infants nouvinguts. Els bons resultats d'aquestes aules són inqüestionables tant en l'educació primària com en la secundària. A més però, molts centres educatius van anar trobant fórmules d'acollida i aprenentatge entre iguals com el company-guia (un altre alumne que s'oferia per a ajudar a ubicar-se al nou alumne al nou entorn: aules, centre, horaris...), l'amic-lector (un company voluntari per donar suport a un altre alumne nouvingut i neolector) i, entre d'altres, les Parelles Lingüístiques.
Seguint el patró del CPNL i amb el seu suport, fa 6 cursos que vam iniciar aquest projecte als centres de Torroella de Montgrí. Els alumnes cedeixen voluntàriament una de les seves hores del pati per a fer aquesta activitat. Es fa un acte de inauguració per centre on es formen les parelles, que de vegades són trios per a un major suport lingüístic i participació. Al llarg del segon trimestre es desenvolupa l'activitat i finalment tots els centres d'un mateix municipi es troben en un acte de cloenda on els ajuntaments respectius conviden a una mica de berenar i es fa l'entrega de diplomes per part del Consorci. Aquests actes de cloenda sempre són molt reeixits amb petites actuacions voluntàries d'entitats dels municipis com grallers, corals, conta-contes...
Es tracta d'una activitat rodona en molts sentits:
- A nivell pedagògic, com en el cas del "company-guia" i "l'amic-lector" estem parlant de treball cooperatiu i aprenentatge entre iguals.
- Estem parlant també "d'Aprenentatge-Servei" (ApS). Ja que tothom hi surt guanyant i es fa un servei a la llengua i a la comunitat.
- Els beneficis lingüístics, òbviament, de tots.
- Els beneficis acadèmics de tots els alumnes implicats també.
- I sobretot, potser el més remarcable al meu entendre, són els beneficis a nivell de cohesió social: moltes parelles es fan AMICS i un amic quan arribes a un nou país, és doblement un tresor.
- Destacar també que és una activitat en xarxa de molt baix cost. Entre tots els centres, els tècnics dels ajuntaments, el tècnic del CPNL i els assessors LIC van sorgint idees sempre engrescadores.
Actualment molts municipis al Baix Empordà organitzen Parelles lingüístiques als centres educatius.
Enguany a la Bisbal s'ha filmat un vídeo de l'activitat que s'ha passat a l'acte de cloenda. És un vídeo molt interessant perquè reflecteix amb imatges tots aquests aspectes que hem comentat: lingüístics, cohesionadors... i sempre amb l'alegria dels infants i joves.
No us el perdeu!
No hay comentarios:
Publicar un comentario