En el món multimèdia que vivim se'ns presenten documents i informacions textuals, audiovisuals, multimodals en general...
Tot i que sovint diem que tenim mancances en la comprensió de textos i molt de camí per recórrer en la lectura i interpretació d'imatges, és en el so, la música i el silenci on estem menys educats per una correcta descodificació i alhora per una adequada comprensió i interpretació del missatge global.
Els infants poden consumir hores de "dibuixos animats" amb bandes sonores de diferents estils musicals que afecten de forma directa el seu estat emocional, sense ser-ne gens conscients. Els adolescents poden rebutjar per sistema algun estil musical, com la música clàssica, sense saber que porten anys escoltant-la mentre en Tom persegueix en Jerry, per exemple.
Educar els infants a una escolta més activa del so-silenci com a part del missatge, els ajudarà en el seu desenvolupament emocional i reforçarà la seva seguretat i autoestima.
Ballar, per exemple, és una manera d'expressar aquestes emocions, que ens suggereix la música, a través del cos. Allibera tensions, ens oxigena i millora el nostre autoconcepte i la capacitat general de moure'ns pel món. En general, tenim infants massa estàtics o quan es mouen ho fan d'una forma massa dirigida.
Per altra banda, vivim en un món sonor i sorollós: hi ha música ambiental als supermercats, als ascensors, a les cases es deixa la televisió engegada, als cotxes... des d'aquí, a més de prendre consciència i gaudir de la música i del so, us recomanem amb igual intenció que preneu consciència del silenci i tots els seus matisos. Apagueu els aparells i escolteu el silenci. Tanqueu els ulls i escolteu: un piano, un gos que lladra a la llunyania...
Amb nens i nenes més grans feu-los pensar quina música posarien darrera d'un conte, d'una imatge... Reflexioneu com pot canviar el missage amb un o altre so.
Un cop més, només creant arribarem a la plena comprensió.
La música és emoció, és afabetització, és educació, és vida.
No hay comentarios:
Publicar un comentario