miércoles, 11 de diciembre de 2013

La lectura i l'alfabetització digitals

El filòsof McLuhan va definir com a Galàxia Gutemberg al període de temps on l'expressió escrita després de l'expansió de la impremta es definia per la linealitat i la repetició.

L'alfabetització va canviar les estructures mentals de les persones i tot i que l'analfabetisme ha anat minvant al món, especialment als països desenvolupats, encara és lluny de desaparèixer i un cop més les dones en són les més afectades.

En la tasca d'avui d'alfabetització, aquesta lectura lineal es torna més complexa amb els nous formats digitals. Aquesta nova forma de llegir requereix les estratègies pròpies de la lectura en paper més d'altres de noves. Les estructures mentals tornen a canviar i passem d'un pensament lineal a un pensament en xarxa.

La caraterística més evident de la lectura digital és el canvi de suport: del paper a les pantalles connectades a Internet. Aquesta connectivitat dóna ubicuitat a l'experiència lectora.

La caraterística més important però, al meu entendre, seria la personalització de l'experiència lectora. El lector digital mentre llegeix va rebent diferents imputs/propostes d'informació multimodal (hipertext, imatges, vídeos) i ell mateix ha d'anar traçant el rumb de la seva lectura. És important haver desenvolupat una ferma competència crítica per valorar les fonts i no perdrés seguint "cants de sirena".

Només com a petit apunt pràctic: no és el mateix després d'una cerca obrir una pàgina que acabi amb .com, .cat, .org... És important ensenyar als alumnes que la informació que hi trobarem (només mirant aquest detall) serà diferent. També a casa podem donar aquesta mena de pautes als nostres fills. Si compartim tasques a l'ordinador amb alumnes i fills els ensenyarem a ser crítics i a utilitzar aquestes eines de forma més creativa i autodirigida.

Una altra característica important de la lectura digital és l'hipertext, el text actiu que ens enllaça a nova informació, que podríem considerar una nova tipologia textual.

L'escletxa digital doncs no ve només definida per l'accés a Internet sinó també per l'alfabetització en estratègies de lectura digital.

Seguirem parlant de textos, generes, i estratègies propies de la lectura digital en nous posts i que us recomanem treballar de forma explícita ja que actualment per a moltes persones pel temps de lectura digital és més ampli que el lineal. Cal doncs dominar totes les estratègies per un bon pensament crític en xarxa.

Per acabar, us enllaço un dossier del Departament d'Ensenyament sobre el tema: "La lectura en digital." 
I , encara a les novetats de la XTEC, acabat de sortir, la pàgina sobre Competències Bàsiques: àmbit digital.





No hay comentarios:

Publicar un comentario