jueves, 5 de junio de 2014

Puc anar a fer punta? El cos i el moviment en l'educació.

A molts alumnes, amb bons i no tan bons resultats acadèmics, si els preguntes quin és el millor moment de la jornada escolar et diran que és l'hora del pati quan poden córrer i saltar, jugar a futbol, a goma o a boles...

Sabem que rebem informació i aprenem de tres formes: visual, auditiva i kinestèsica o per mitjà del moviment. En algunes persones predomina la recepció visual, mentre que en d'altres ho fa la kinestèsica o l'auditiva.

Si observem l'escola a l'hora d'introduir els continguts per mitjà d'aquestes tres formes ho fa d'una manera molt desigual a favor de les formes auditiva i visual mentre que el moviment i la comprensió i expressió del món per mitjà del cos és pràcticament inexistent.

Molts alumnes aconsegueixen adaptar-se a aquest sistema que redueix la seva expressió corporal a l'esbarjo i a dues sessions d'educació física setmanals. Els que poden, complementen amb extraescolars aquesta necessitat innata d'aprendre movent el cos. D'altres però en surten més perjudicats i ho pateix el seu rendiment acadèmic. D'altres, s'hi adapten tant, que es converteixen en persones adultes incapaces de gaudir de la dansa o la pràctica esportiva. Infants, joves i adults necessitem conèixer els nostres canals prioritaris de recepció i expressió per utilitzar-los tots i equilibrar-los. 

En el meu cas, per exemple, són prioritàries les formes visual i el moviment mentre que l'auditiva em convida a desconnectar. Sabent-ho prenc apunts i faig esquemes ben visuals quan m'he d'estar estona escoltant i sempre que puc vaig a fer punta al llapis ;)

Per no haver d'anar tant sovint a fer punta, el que aquest post proposa és introduir el moviment, com a canal de recepció i treball de les diferents matèries. Aprendre llengua ballant o matemàtiques jugant a futbol...

Incorporar el moviment com a eina d'ensenyament-aprenentatge connectaria amb una forma plaent i emocional d'adquirir continguts educatius. Es tracta de fer el cos més present en l'educació i, de la mateixa manera que proposem un temps de lectura en silenci, reflexiu i introspectiu, proposem espais pel llenguatge oral... també proposem espais on el cos i el moviment formin part dels aprenentatges.

Com sempre...
Sigueu creatius! I sempre en moviment! ;)